Thursday, June 7, 2012

mari kita semak perkembangan anak2

ada anak yang dilahirkan cukup genius. ada yang sederhana. ada yang lemah.
ada budak 3 tahun da bule ngaji. wahh gifted. ada budak 5 tahun dah bule lancar surah al-buruj. hebat tu bagi aku. ada gak budak dah lancar hafal yassin, bila baca menusuk kalbu tu. terer.

paling basic ada juga pada umur 8 tahun dah lancar hafal semua sifir. tapi ada yang 5 tahun pun dah lancar juga semua sifir. ada yang pandai membaca, tak kurang yang hebat mengira, fasih mengaji dan hafalan pun ramai juga. pandai anak2 kita.

tapi... tu semua akademik. kalau kita ibu bapa dok terarah ke situ, boleh stress anak2 kita. tapi perasan kah  yang anak2 kita di sebalik tu semua mempunyai bakat semulajadi? contoh, dia pandai melukis, menyanyi, menari, bercerita, memperagakan pakaian, membuat kraftangan, hebat bersukan, pandai berdikari, berani, berdisiplin, bertanggungjawab, hormat orang tua, perangai yang berbudi pekerti, bercakap lemah lembut dan segala macam benda lagi?

anak2 sekarang sangat cepat belajar hasil daripada kepesatan teknologi, mcam telefon, komputer, permainan video dan even tv skrg pun dah terlampau canggih.  anak2 kita yang seawal 3 tahun pun dah pandai menyebut facebook, internet, hard disk, usb, bluetooth, memory card..

paling basic perkembangan yang bagus untuk anak2 kita adalah kita check adakah diorang dah boleh sembahyang. tahu tentang rukun dan segala bacaan dalam solat. mari kita mulakan sejak awal 3 tahun lagi. apakah doa2 harian yang diorang dah hafal?

ibu bapa sekarang ramai yang dah hantar anak2 ke tadika islam. kat situ semua benda belajar, baik dari sains, inggeris, matematik dan paling ditekankan ialah agama.

tapi, tidak kurang juga yang hantar ke tadika2 yang menitikberatkan bahasa inggeris. ibu bapa sangat2 bangga kalau anak2 kecil diorang fasih berbahasa inggeris. tak kurang juga ada anak2 kita yang pandai bahasa mandarin.  tapi saya juga bangga anak2 saya memahami bahasa arab dan juga bahasa inggeris.

biarlah anak2 kita membesar dengan cara semula jadi tanpa sebarang stress. kalau mereka lemah dalam peperiksaan penggal, janganlah dimarahi. sebaliknya, berilah motivasi. biarlah saja mereka melayari, menelusuri kehidupan mereka dengan fasa2 kehidupan yang ceria, yang kita ibu bapa mengawasinya sehinggalah diorang berjaya mendapat segulung ijazah sarjana muda.  hanya bila sudah sampai di peringkat universiti sahaja kita akan mengakui betapa genius nya anak2 kita kerana anak2 kita semuanya hebat!!  bila anak2 kita sudah berjaya memegang kelulusan itu, kita pasti akan terkenang kembali akan kisah anak2 kita yang saban hari nakal dan malas belajar sewaktu alam persekolahan, tapi sekarang sudah berjaya. kita tanamkan juga pada anak2 kita akan apakah itu konsep keberkatan. ianya penting dalam kehidupan mereka.

tidak dilupa juga dengan didikan agama yang sempurna, anak2 kita akan menjiwai syurga itu dibawah tapak kaki ibu.  keredhaan ayah juga sama pentingnya.  tinggi mana pun kejayaan mereka, ibu dan ayah tak kan dilupa.





0 comments:

Post a Comment