Friday, March 1, 2013

Paras Asid Urik tinggi

hari senin lepas, selepas bangun tidur, tiba2 je jari kaki sebelah ibu jari kaki kiri sakit. ianya sakit di bahagian sambungan tulang.

terlampau sakit, berdenyut-denyut sampai jalan pun terdengkot2.

mulanya pagi tu malas nak pergi pusat kesihatan sebab sangka ianya mungkin salah urat ke apa ke, nanti urut boleh baik. tapi bila terfikir nanti malam lagi tambah sakit, takut melarat, maka saya pun terus saja ke pusat kesihatan.

bila jumpa dokter, dia kata pi amik darah dulu. alamak... tapi apa ada hal, saya pun dicucuk jarum oleh nurse kat dressing room dan sampel darah dibawa ke makmal untuk ujian asid urik.

adala dalam setengah jam tunggu..sambil2 tu main game snooker. 

nama pun dipanggil untuk jumpe dokter balik. confirm paras asid urik melepasi tanda bacaan normal... terlampau tinggi 530. kemungkinan boleh dapat penyakit gout. aduhai... apa bule buat. 

aku rasa aku mungkin banyak sangat minum air manis dan kurang minum air masak. selalu makan daging dan kadang2 tu makanan laut. itu pasal ler kena attack.

sekarang ni makan pun dah pantang. tak boleh amik makanan proses, daging, ayam, telur, makanan laut, kurangkan atau elakkan minuman manis dan banyakkan minum air masak 8 gelas sehari.

di saat menulis ni, sakit kaki dah kurang [tapi still rasa sakit tapi, tak la berdenyut2 lagi]. rasanya lagi 3, 4 hari da boleh baik ni.

ha, ni lah dia ubat-ubatannyer.


ni, ubat tahan sakit, bentuk dia mcm kapsul, dia bagi 5 biji jer


ni ubat nak turunkan paras uric asid, ada 30 bijik semuanyer 
kena dihabiskan


ni, ubat tahan sakit (dos rendah) sampingan aku amik, ada 16 bijik.


aku baru amik ubat ni semalam.  nak tido malam, aku sapu krim panas ni kat kaki.  sebelum tu, asal time tengah malam je kaki aku sejuk. bila sejuk je, mula la kaki aku denyut2. tak bule tido bro... asyik2 terjaga.

moral:
1.  aku rasa aku ni makan takde diet langsung. makan apa saja.
2.  kurang minum air masak.
3.  bersenam pun kurang.. [ke langsung takde? ekeke]

langkah pencegahan:
1.  elakkan makanan proses. makanan & minuman dalam tin dan segala jenis makanan proses kena tolak tepi
2.  kurangkan makan daging, hati, paru, hempedu, ayam, ikan2 bersengat dan bisa, semua makanan laut kena jauhi.
3.  kurangkan minuman manis.
4.  minum 8 gelas air masak sehari.
5.  banyakkan makan sayur [aku memang suka sangat2 makan sayur tapi ulam-ulaman tak berapa gemar]

i think that this high level of uric acid is an early gout indication. believe me, gout is very painful. at best possible effort, avoid it. try to monitor your diet. live healthy!

lepas ni boleh baca klik sini.. Makanan pantang untuk gout

14 comments:

  1. salam.
    cite bro sebijik cam aku.kne pn pgi isnin.aku bru dpt thu result rini. aku pnye 483. doktor xbgi ape2 ubat pn. die just bgi pain killer.
    so bro skang cmne? dh ok ke?

    ReplyDelete
  2. sekarang ok dah bro. adalah dalam 3 bulan aku kena penyakit ni [eh penyakit ke? teruk nau bunyi] baru la baik. tu pun aku memang pantang makan tak ingat punya sambil teruskan makan ubat doktor especially ubat untuk turunkan paras asid urik. pain killer pun aku makan.

    walaupun skg dah ok, tapi still lagi pantang. nak raya ni jgn mkn daging bro. makanan proses pun kena kurang. lau tak malam2 gerenti berdenyut. ha, satu lagi lau ada mee kari tu kena elak la (sbb dlm tu ada udang kering). lagi satu, doktor kata jgn makan ikan bilis.

    slmt raya bro.

    ReplyDelete
  3. ouh ok..thanks for the advice...sedihnye.aku bru 26 thn..kawin belum..dh de masalh ni..huuhuhu
    by the way selamat hari raya~

    ReplyDelete
  4. Bila baca komen adik2 ni terasa hidup ini amat berharga...
    Akak baru check darah dr kata asid urik rendah..yng musykilnya gaya sakit betul 2 mcm gout..tak boleh nak jln pijak lantai pun sakit...lpas ni kena jumpa doktor pakar tulanglah plk..tq berkongsi penglaman..

    ReplyDelete
  5. Baca komen adik2 ni terasa hidup amat berharga..
    Akak baru check darah ..kptusan nya asid urik rendah..tapi gaya sakit mcm gout..tak boleh berpijak dn sakit bahagian sendi kaki..lpas ni agaknya kena jumpa pakar tulanglah plk...

    ReplyDelete
  6. Hasrul makan ubat apa yg bagus ye...
    Azrul mkn ubat apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. If you still read here, saya dah setahun lebih x makan ubat gout sebab da jaga pantang. da tahu apa makanan boleh dan x boleh makan. lain jenis darah lain pantangnya. one more lau boleh tahan sakit, tahan lah. elakkan terlalu banyak makan pain killer. dulu2 masa saya cek darah, bacaan creatinine buah pinggang da betul2 paras border. then saya stop immediately. minum banyak air masak. now dah ok.

      please join group fb Gout Malaysia. dalam tu ada banyak tips. kena rajin scroll all the previous posts.

      Delete
  7. terbang ke awan: at the moment saya makan pil colchicine dgn arcoxia 90mg/120mg. kalau kena attack gout, selalu2lah minum jus daun sadri - ubat natural yang paling efektif. sekarang ni setiap hari saya minum air klorofil keluaran cosway tu. sekarang ni makan seafood, lembu, kambing da takda masalah. kecuali jgn mkn makanan yang ada udang kering dan makanan bercuka.

    ReplyDelete
  8. Aku makan ABA24...dah separuh clear,tadi check paras uraic asid dah turun ke paras 300 dri 450..

    ReplyDelete
  9. Sy start kena gout 2012 sampai lanie ada lg.. smlm ambil darah result kuar bacaan 0.33.. 2bulan lpas 0.69.. letih jg nk hadap sakit gout ni

    ReplyDelete
  10. Hasrul yushairi .. kalau dah tahap keluar benjolan bole buat ke cara awak ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, tak juga. kalau dah naik tophi tu level taiko tu. Mohon jadi ahli Gout Malaysia kt facebook. Chip Jeff Hazrul Nizam sedia membantu. Dalam group tu ada banyak tips.

      Delete