Thursday, September 5, 2013

Hero Gaban

bila aku dengar radio sinar, ada satu petikan lagu iklan tu penghujungnya ada melodi lagu gavan atau orang sini sebut gaban.

tahun 1987 dulu masa tu aku darjah 6, memang nak balik sekolah agama cepat2 sebab rtm masa tu tengah hot tayangkan cerita space cop gaban. lau kat sekolah jer, budak2 laki takde cerita topik lain, selain cerita pasal gaban tu. 

muzik tema cerita gaban ni memang menaikkan semangat.  budak2 laki time tu termasuklah aku kalau main je, mesti nak jadik gaban. memang seronok.

taju lagu temanya ialah uuchu keiji gavan.  penyanyi asalnya ialah akira kushida, now 63 tahun masih hebat menyanyi.  dengar khabar kat jepun, tahun lepas 2012, cerita gaban ni difilemkan. tajuknya gokaiger vs. gavan.

hanya budak2 lahir 70an dan seawal 1981 jer yang kenal gaban ni. sebab time disiarkan cerita gaban ni, diorang dah besar.  seingat aku lah, cerita gaban ni kat rtm last 1987 jer. pastu takde dah.

sesiapa nak tengok penyanyi asalnya, sini ada video youtube. lagu gaban ni start pada minit 4:08. nanti dalam tu akan keluar gaban.  dalam tu suara akira still mantap. video ni tahun 2012.



ok, kat sini ada lirik lagu gaban [kredit to http://gabanblog.blogspot.com]. sampai sekarang aku tengah cari maksud lagu jepun ni. mungkin aku nak kena tanya member aku yang belajar kat jepun translate dalam bahasa melayu.

Otoko na n’ darou?
Guzuguzu suru na yo
Mune no enjin ni hi wo tsukero
Ore wa koko da ze Hito-ashi o-saki
Hikari no hayasa de
ashita e dasshu sa

[hey, hey, hey, hey]
Wakasa, Wakasa tte nan da
Furimukanai koto sa
Ai tte nan da
Tamerawanai koto sa

Gavan! Abayo namida
Gavan! Yoroshiku yuuki
Uchuu Keiji Gavan!

Warui yatsu-ra wa tenshi no kao shite
Kokoro de tsume wo toide ‘ru mono sa
Ore mo omae mo na mo nai hana wo
Fumitsukerarenai otoko ni naru no sa

[hey, hey, hey, hey]
Wakasa, Wakasa tte nan da
Akiramenai koto sa
Ai tte nan da
Kuyamanai koto sa

Gavan! Abayo kinou
Gavan! Yoroshiku mirai
Uchuu Keiji Gavan

Wakasa, Wakasa tte nan da
Furimukanai koto sa
Ai tte nan da
Tamerawanai koto sa


Gavan! Abayo namida
Gavan! Yoroshiku yuuki
Uchuu Keiji Gavan!


tapi kan, aku rasa semua orang perasan yang kebanyakan orang sekarang suka cakap bosan tahap gaban, sesak tahap gaban dan macam2 benda negatif dikaitkan dengan gaban. it just doesn't make sense. kalau kuat macam gaban ke, pantas macam gaban ker, berani tahap gaban ke, ok lah. ni semua benda negatif dijolok kat gaban tu. alahai gaban, nasib kau lah. orang kat malaysia ni salah interpret kau.. sebab diorang tak kenal watak kau yang sebenarnya.


0 comments:

Post a Comment