Monday, April 23, 2018

FIELD VISIT KOTA BURUK

23 April 2018.

Assaalam,

Di bawah ini dilampirkan video lawatan tapak saya ke Kota Buruk.  Moga bermanfaat.  Kajian masih lagi dijalankan.

Saya juga telah berjaya mendapatkan pegawai dari Jabatan Muzium Negara, bahagian arkeologi dan konservasi berkenaan tapak ini.  Tidak banyak maklumat yang boleh didapati daripada pihak muzium.  Menurut mereka, kajian terperinci tidak dijalankan.  Walaupun tapak tersebut memang berada dalam inventori mereka, tetapi masalah timbul apabila tapak tersebut milik persendirian, jadi tidak boleh sewenangnya pihak muzium melakukan kerja-kerja pembersihan.  Walaupun begitu, saya akan memeriksa pemilikan tanah tersebut dengan jabatan tanah di Muar.

Kaedah metodologi kajian ini adalah focus group memandangkan tempat ini berada terlampau jauh di dalam hutan dan untuk memasukinya juga boleh dikatakan mencabar.  Selain peserta yang membuat lawatan ke situ, saya juga akan membuat pendekatan purposive sampling dengan menemuramah tuan DO, YB kawasan, Ketua Kampung dll.

Saya minta maaf tidak dapat melayan mesej di FB kepada yang bertanya saya tentang kajian kerana ianya masih lagi dalam peringkat kajian.  By Jun 2018 insyaallah penyelidikan ini akan habis.  Seterusnya hasilnya akan saya sumbang kepada ketua kampung, tuan do, yb kawasan, tourism johor, jabatan warisan negara, muzium kuala lumpur.  Terima kasih kepada kenalan saya dr ruby, pengarah bahagian konservasi, muzium kl kerana menerowongkan saya kepada pegawai berkenaan yang telah memberi saya gambaran awal yg cukup jelas terhadap tapak ini.

Berikut adalah keratan video lawatan tapak saya yang memakan masa 41 minit.  Mungkin agak boring menontonnya.  hahaha..  Moga bermanfaat.  hy




0 comments:

Post a Comment