Wednesday, April 24, 2019

HELLO? HAI....

Assalamualaikum..


Sudah genap setahun rupanya saya tidak kemas kini blog ni. Malam ni tak boleh tidur pula. Daripada melangok dalam gelap fikir tah apa-apa, saya pun on komputer dan update blog ni. Siang tadi teringat sorang student tanya kenapa dah lama x update blog.


Dalam setahun ni terlampau banyak perkara yang berlaku. Macam-macam. Tahun lepas saya berkesempatan ke Perth untuk bentang kertas kerja dan tak sangka dapat best paper award.  Tahun ni nampak macam tak dapat nak bentang kertas kerja luar negara sebab geran penyelidikan sudah pun tamat, maknanya takde la duit. Mungkin bulan Oktober ni saya akan present paper di UIA Pagoh anjuran Kuliyyah Languages & Management, by their tourism department. Awal tahun ni, i.e. January 2019 paper saya sudah pun publish. Ada lebih kurang 6 paper so far yang in progress, i.e. tengah tulis yang mana semuanya saya jadi main author. Tahun 2018 tak banyak sangat work saya publish, cuma takat dalam 5 paper saja. Tapi, tahun 2019 saya target untuk publish 12 paper. Tak kisahlah whether it is scopus index, wos atau mycite journals. janji ada 12. Ambitious sangat kan.. So far geran penyelidikan yang telah saya minta ada 2, i.e. FRGS dan Geran REI (Research Entity Initiative)


Ada lagi satu geran British Academy yang saya nak minta tapi ketuanya mesti UK based. Tapi orangnya saya dah identify. Projek research ni saya gabung dengan selected researchers from USM, Edith Cowan Uni, Perth, Faculty Tourism, UiTM Kampus Bandaraya Melaka & Faculty Business, UiTM Kampus Bandaraya Melaka. Oleh kerana saya adalah Ketua Entiti Kecemerlangan (EK), Tourism Research on Conservation & Heritage (TORCH), jadi semua keputusan nampaknya saya yang putuskan siapakah yang ingin saya ambil jadi ahli. Apa2 pun application pun memang saya yang sain. EK ini sebenarnya adalah satu group yang terdiri daripada penyelidik yang serius dalam penyelidikan. Nak tubuhkan EK ni juga bukan mudah. Ahli2nya mesti pernah jadi Ketua geran penyelidikan dan Ketua EK itu juga mesti seorang ketua bagi geran penyelidikan yang dia jalankan. Dah mohon, pastu kena bentang pula di hadapan panel. Pastu kena tunggu pula keputusan senat universiti pastu baru lah lulus. hehe.. tedious kan? Sebab tu lah saya kena pastikan EK saya ni sentiasa kekal relevan. Lau x perform alamat bungkus la EK ni. Saya ada cita-cita besar iaitu dalam masa 2 tahun, i.e. 2020, EK ni akan naik ke Tier 4 menjadi Centre. Best kan?


Semester ini saya menyelia 4 projek FYP research. One on Bateq community, the other on street art and the last about mainland Chinese visitors. Only one project on innovation.


Dalam empat bulan pertama ni, saya sudah review 6 paper from Journal of Tourism & Leisure Studies, Interdisciplinary Social Sciences & Advances in Business Research International Journal. Juga sudah banyak sangat surat penghargaan from Illinois University yang saya dapat from reviewing the first two journals. Dalam bulan lepas, saya juga dilantik menjadi Technical Reviewer untuk International conference kat Melaka Oktober nanti.


Saya ada kecenderungan yang baru sekarang iaitu saya sekarang suka dengar ceramah agama dan baca buku feveret 'Talian Hayat di Barzakh'. Saya syor kan agar semua yang follow tulisan saya ni pegi cari buku ni dan baca.


Ketahui lah akan perkara yang sebenar2nya bahawa kehidupan kita di dunia ini cuma lah sementara, akhirat jua lah tempat kita yang kekal abadi. Saya kalau dah start ceramah, mau makan 2 jam tau tak abis2 bercakap. Saya suka bercerita, dia jadi entah.. macam automatik jer.


Minggu ni adalah minggu Week Without Wall yang mana tiada kelas langsung. So, dalam 2 hari ni saya dah organize Heritage Seminar dan siang tadi ada event heritage treasure hunt kat Kampung Jawa yang student saya organize. Semangat betul sume participant. Sume dapat hadiah. Esok saya hadir seminar lagi di PERZIM, lusa juga saya attend seminar. Perhh loaded dengan talk minggu ni.


Hurmm pagi tadi ada senam robik warisan sebelum treasure hunt tu. Ada jurulatih from Institut Seni Warisan (INSWA) Melaka datang dengan team dia. Namanya Puan Noriah, umur 68 tahun tapi masyaAllah fit dan kurus. Ada tenaga. Dia memang Jurulatih Tari professional. Saya tanya dia bule ke lau saya nak belajar tarian zapin, dia kata datang sajala ke INSWA join kelas. Penari2 diorang bule ajarkan yang basic. Perh, menarik tu.


Saya dengan sorang member ni from the same faculty ada cadang nak ekspedisi ke Pulau Pandan dan Gunung Daik yg dalam pantun tu. Lokasi sudah pun saya kenal pasti cuma nak kena cari masa je nak pegi..


Hmm amboih, malam2 buta ni selera besar kemain lagi.. terasa pula nak makan kari kambing... fuhh.. sedap tu.. dah la berat saya naik 2kg ni, BMI da overweight da ni.


Mata rasanya da nak layu ni. Nite2, moga terhibur baca nukilan saya malam2 ni. Moga ketemu di lain kali. Bilanya tu entah lah. Anything about me, follow me at my insta and twitter. Tapi saya bukan insta femes.. ramai yang request friend tapi saya cuma approve orang yang saya kenal saja.


Ok lah, kita jumpe sini di lain masa.


Hasrul, 24/4/19. 1.45am

0 comments:

Post a Comment