Tuesday, March 2, 2021

SALAM, APA KHABAR?

2 Mac 2021


Ada dalam lebih kurang 2 tahun tak menjenguk blog ni.  Dalam 2 tahun macam2 dah berlaku. Tahun lepas bermula norma baru iaitu pengajaran dan pembelajaran dalam talian atau lebih popular dipanggil online distance learning (ODL), PKP, PKPB, PKPP kemudian PKP 2.0, PKPB, vaksin Covid19, SOP bermacam2.

Tahun lepas Ramadhan di musim PKP, tiada kunjungan hari raya Aidilfitri. Tahun lepas juga saya berkesempatan terawih full 30 malam di rumah dengan anak2.  Tahun lepas juga ada kehadiran ahli keluarga baru lahir di awal musim PKP, anak yang bongsu, perempuan, now sudah 10 bulan. Raya ni setahun lah umurnya nanti.  Yang bagusnya kali ini saya sudah mahir bahasa baby.  Intonasi baby berbeza jika dia lapar, bosan, haus, tak suka, rimas, ngantuk dsb.  Tahun ni anak saya yang sulung Aliyah akan menduduki SPM, manakala Lisa akan mengambil UPSR.  Sudah setahun lebih diorang tiada latihan taekwondo kerana Covid19. Aliya sudah black belt, kadang2 mengajar juga pelajar lain yang junior. Lisa kaler hijau 2, manakala Yana tali pinggang merah hitam, Afi pula warna putih. Adri pula tahun depan baru join.  Tahun lepas dan juga saat ini, masih lagi bekerja dari rumah. Cabaran juga cukup banyak.

Tahun 2021 adalah tahun di mana semua pensyarah UiTM telah diwajibkan penerbitan dalam jurnal berindeks untuk prestasi sasaran kerja tahunan mereka (SKT). Jika tidak capai, maka akan affect markah prestasi.  Bilangan penerbitan pula berbeza untuk setiap gred dan mengikut trek sama ada yang memilih trek penyelidikan atau pengajaran. Jadi, tahun 2021 adalah tahun yang mana saya rasa ramai kawan UiTM akan sibuk menulis.  

KPI saya sendiri telah ditetapkan oleh fakulti untuk secure research grant dan publication scopus/wos.  Justeru, tempohari saya telah submit permohonan FRGS buat kesekian kalinya.  Last saya mohon adalah 2016-2018.  Setelah geran tersebut tamat, saya cuba lagi mohon tapi tidak berjaya. Moga tahun 2021 ada rezeki saya untuk secure geran FRGS tersebut as ketua.  Saya ada juga geran lain, i.e. xpdc taman negara menyelidiki personaliti orang Bateq terhadap sokongan kepada pembangunan pelancongan sebagai ketua penyelidik dan geran ucs tentang penyelidikan pusat tahfiz di dalam meneroka keupayaan menjana pendapatan melalui pembangunan pakej pelancongan didik (edu tourism) as member.

2 bulan pertama 2021, Jan-Feb saya telah menilai hampir 12 manuskrip (5 scopus, 4 international conference, 3 penilai dalaman FRGS).  Bulan Mac ini pula saya ada 2 manuskrip untuk review, kedua2nya jurnal scopus.  Esok saya hadir webinar online hosted by Web of Science (WoS) Editorial Team.  Webinar 2 jam ini berkenaan journal selection criteria and evaluation process for WoS.  Jemputan khusus kepada Journal Editors, Editors in Chief, Editorial Office Managers.

Tahun 2021 juga saya sebagai Editor-in-Chief projek Chap-in-Book fakulti untuk diterbitkan UiTM Press perlu memastikan agar kesemua manuskrip yang dihantar menepati kualiti.  Kesemua manuskrip telah melalui proses penelitian oleh reviewer yang telah dilantik.  Moga projek ini berhasil.

Paper saya yang dihantar ke 2 jurnal scopus, Q1 dan Q2 telah direject. Maka saya hantar ke Q4 with improved version.  Notification of acceptance sudah terima. Moga ada rejeki untuk publish.

Tahun 2021 juga ada beberapa paper yang saya akan olah untuk submit ke Q1.  Moga beroleh kesempatan.  

Dalam 2 bulan ni saya beberapa kali diserang gout tapi mujur minor attack. Saya baru tau bahawa saya x boleh minum air oren sunquick.  Ubatnya adalah jus 2 betik saiz sederhana yang dibantu juga dengan ubat. Jus 2 jambu batu saiz besar juga sangat elok bagi mengurangkan gout saya. Begitu juga dengan rutin jus celery+epal hijau.  Jus nenas juga saya minum. Semua jus ini adalah petua boleh kurangkan sakit gout. 

Sesekali di waktu hujung minggu saya akan berbasikal.  Sangat jarang saya berbasikal sebab kadang2 lutut kiri terasa sakit. Lepas rehat seminggu saya mula sambung semula berbasikal.

Penulisan kali ini bunyinya tidak meriah. Bunyinya mendatar. Lain kali kita sambung lagi dengan bahasa yang lebih meriah.




0 comments:

Post a Comment