Monday, August 26, 2013

so what? car

ada banyak impian dalam hidup aku ni. macam2. tapi bak kata kori kepada ryosuke dalam initial d battle stage 5, impian itu ada dua iaitu, satu reachable iaitu boleh capai dan satu lagi tinggi menggunung yang sukar dicapai.

dalam banyak impian aku nih, salah satunya ialah memiliki the so what? car. cirinya amatlah mudah iaitu ianya mempunyai teknologi terkini, punya tork yang tinggi pada rpm yang rendah dan top speed yang melebihi 220kmj. itu saja yang aku hendak.

aku memang minat pada c63 amg. tapi kalau tidakpun c180 coupe atau paling tidakpun hanyalah pada c180 avantgarde. aku memang minat mercedes berbanding bmw.  tetapi dalam masa yang sama aku punya dilema kerana 508 mempunyai segala2 ciri teknologi yang c180 coupe tidak tawarkan. pada harga sekitar 150-170 ribu untuk kereta baru plus prestasi turbo 508 ternyata memberi saingan sengit pada mana2 c dan e class. begitu juga ianya contender yang berbisa untuk sekadar 320 dan 520.  kemungkinan 508 menyaiyingi 325 adalah terletak pada kemahiran dan imbangan kereta.  walaupun begitu bagi 508 untuk menakluki rx7/8 atau paling biasa kita lihat 350z/370 ianya satu pertandingan yang memberi tekanan. begitu juga dengan mana2 lan evo.  tetapi 508 adalah hanya sebuah kereta sedan dengan tork berbisa 240nm pada 1400rpm, ianya nyata cukup menggerunkan. jika diambil kira kecenderungan aku hanyalah pada sedan kerana faktor ketinggian 180cm dengan berat 78kg, maka aku dengan gembira menolak segala rekabentuk coupe yang nyata menawarkan legroom yang sempit. agak memeranjatkan aku ialah faktor sempit inilah yang menyebabkan aku mengeluarkan segala model bmw hatta 7 series sekalipun. semua series sudah aku cuba.

walaupun kategori recond dengan harga dibawah 170ribu itu menawarkan pelbagai jenis buatan dan model kereta tapi aku mengambil kira faktor waranti sebagai prioriti. ada recond yang datang dengan 1 bulan waranti. paling lama pun 12 bulan. tapi waranti hanya tertakluk kepada beberapa syarat pula. namun, kereta baru menawarkan peace of mind dengan jaminan 5 tahun waranti.

tapi di sebalik semua ini, bila terlihatkan kelibat avantgarde w204, maka hati aku terpesona tetapi ianya jauh melangkaui tetapan had harga. tetapi, walaupun aku benar2 dapat memilikinya, aku dapat merasakan bahawa nanti aku rasa menyesal kerana ada beberapa features dalam c/e class avantgarde itu tiada tetapi ada ditawarkan pada kereta yang lebih murah seperti pada keupayaan teknologi yang boleh parking sendiri, tolong membaca sms, follow me home lite dan segala macam gajet dan aksesori yang mercedes tidak tawarkan. jika aku membuat perbandingan sebegini nyata aku dalam dilema. mercedes itu nampak mempesonakan dan rasa bahagia memilikinya tetapi setelah memilikinya dirasakan seperti bosan pula. adakah benar? tetapi ianya mempunyai prestij? 

tapi setelah aku fikir bahawa prestij itu hanya tanggapan orang. kita berasa syok sendiri walhal tak seseronok manapun memandunya.  aku berani berkata begini kerana telah pelbagai jenis model kereta aku test drive. daripada yang mewah hinggalah kepada yang paling murah. tidak susah untuk membuat temujanji. hanya klik online pada laman web pengeluar kereta untuk urusan temujanji pandu uji. pandu uji kereta adalah hobi aku.

berlainan pula dengan impian mempunyai moto. aku hanya fokus pada zx6r sahaja. yang lain memang aku tak pandang pun. bagi aku 6r itu punya apa saja. design yang cantik dan top speed yang mengkagumkan.

di sebalik semua sedan/coupe yang dinyatakan aku juga berkeinginan memiliki sebuah jentera sport. nah, ini juga satu dilemma. yang pasti bukan kerana harganya kerana ianya mampu milik tapi jentera ini memerlukan biaya penyelenggaraan yang tinggi. perghh dilemma lagi.

oleh itu aku masih lagi dalam pencarian. suatu hari nanti pasti tuhan akan menemukan aku dengan kereta yang serasi dengan jiwa aku.

sementara itu, pada masa sekarang pandu sahajalah kereta yanga ada.  lagipun, aku cukup seronok memandunya!!

0 comments:

Post a Comment