Wednesday, January 9, 2013

di sebalik penggunaan kalimah Allah pada bible

9/1/2013; 5:53pm.

perkara ini semakin hangat dibincangkan semenjak 25 disember 2012 lagi. sehingga sekarang masih lagi tiada penyelesaian. mesyuarat sana mesyuarat sini. sehingga artikel ini ditulis, masih lagi terdapat di dada akhbar ada melayu menyokong, ada yang tidak. pemimpin melayu sendiri ada yang berbeza pendapat.  apa la nak jadi.

tidak seperti orang cina yang punya elemen sino centric, filial piety yang sanggup mempertahankan apa sahaja agama dan budaya kecinaan.  pada mereka, over my dead my body. mereka secara bersama utuh dengan pendirian daripada rakyat jelata sehingga kepada ratusan pemimpin persatuan dan para pemimpin politik. semuanya satu hati.

tapi orang melayu tidak. uniknya orang melayu itu. ini sentuh bab agama islam. tidak satu pandangan. masing-masing berbeza. apa nak jadi?

ok, flashback. laporan roket mengatakan guan eng hanya minta kabinet mempertimbangkan ejaan nama Allah digunapakai dalam bible versi bahasa melayu khas untuk penduduk sabah dan sarawak yang beragama kristian sahaja. guan eng mengatakan bukan guna kalimah Allah itu (alif lam lam ha).  beliau hanya beri syor supaya ejaan 'allah' itu dipakai dalam kitab injil kristian itu.  laporan rasmi media perdana mengatakan sebaliknya iaitu guan eng menggesa kerajaan pusat guna pakai kalimah Allah itu.

mana satu betul, saya tak tau.

ok. dalam hal ini, ada orang melayu yang menyelar syor itu dengan pelbagai bentuk bantahan. ada yang benarkan kerana faham hanya guna ejaan rumi itu.

pandangan saya:  harus kerajaan pusat beri kata putus. sama ada benarkan atau tidak.

secara peribadi, saya cuma khuatir jikalau dibenar agama lain guna pakai kalimah allah dalam ejaan jawi/arab itu, takut nanti mereka tidak memberi kedudukan secara terpelihara kerana tiada didikan islam iaitu menulis kalimah Allah di tempat-tempat tidak sepatutnya seperti di tandas, kelab-kelab malam, rumah-rumah urut, pusat pelacuran dan apa sahaja. juga dikhuatiri masyarakat islam menjadi keliru kalimah allah terpampang besar-besaran di rumah, pejabat, kedai makan bukan islam dan sebagainya. kita anggap rumah itu rumah islam, tetapi rumah orang penganut kristian. kita anggap kedai makan itu halal kerana ada kalimah Allah tetapi ianya tidak halal.

jika sekali sudah dibenarkan maka susah hendak ditarik balik.

pada masa ini tuntutan kalimah Allah. kebiasaannya di sebelah kalimah itu ialah kalimah Muhammad saw. adakah tuntutan kalimah junjungan besar nabi pula selepas ini?

majlis fatwa sudah membuat keputusan lama dahulu pada 2008 secara panjang lebar.

"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-82 yang bersidang pada 5 - 7 Mei 2008 telah membincangkan Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah. Muzakarah telah memutuskan bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain. Oleh itu wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan."

dengan tegas majlis fatwa kebangsaan tidak membenarkan sama sekali.

oleh kerana saya bukan aliran agama, maka saya tidak pasti bagaimanakah pula keputusan mana2 majlis fatwa negeri.

saya juga tidak pasti adakah keputusan fatwa boleh ditarik balik.

kepada pihak kerajaan yang diterajui oleh pemimpin islam, harap dapat memberi perhatian serius.  pandangan saya kerajaan sudahpun buat keputusan.

saya berkata tidak patut diberi kebenaran memandangkan nanti takut kalimah tersebut tidak mendapat tempat yang wajar di kalangan orang bukan islam. tiada jaminan bahawa kalimah tersebut dijaga dan dianggap suci oleh mereka.

sekali lagi saya lihat orang-orang melayu islam sudah goyah bergoyang-goyang. come on la. secara tegas, just say no.

0 comments:

Post a Comment