Monday, January 28, 2013

gas nitrogen

28 januari 2013.

hari ini saya cukup terkejut dengan berita kemalangan baby yang di atas pangkuan ibu mati tercampak keluar kerana honda crv bapanya terbabas kerana tayar kanan belakang meletup.

honda crv biasanya dilengkapi dengan pelbagai ciri keselamatan. tapi apabila faktor tayar menjadi taruhan maka, saya tidak boleh kata apa2.

walaupun demikian, saya pasti penyelenggaraan tayar sesebuah kenderaan itu amat penting dan saya percaya honda crv tersebut tidak diisi dengan gas nitrogen.

saya telah mengguna gas nitrogen ini sudah 5 tahun selepas tergerak hati bertanya kepada mekanik tayar.  kebaikan gas nitrogen di dalam tayar adalah geseran tayar dengan permukaan jalanraya adalah kurang, tayar menjadi lebih ringan, ruang udara di dalam tayar adalah sejuk walaupun tayar tersebut sudah berpusing ratusan kilometer, justeru dia tidak mengalami kepanasan ketara dan yang paling penting adalah apabila berlaku kebocoran tayar, tayar tersebut tidak akan terus meletup, kerana udaranya (iaitu gas) di dalamnya akan keluar sedikit demi sedikit, justeru kenderaan tidak akan terbabas.

tetapi di sebalik semua ini, tayar kenderaan haruslah masih ada bunga iaitu ianya tidak licin dan haus.  tayar yang botak tidak dapat mencengkam dengan baik.

bagi kenderaan crv yang agak tinggi, maka graviti juga adalah tinggi, sudah pasti apabila tayar meletup, maka susah untuk mengawal pergerakan kenderaan, tidak seperti kereta yang gravitinya lebih rendah dan senang dikawal jikalau berlaku pergerakan luarbiasa seperti hilang daya kawalan kerana terbabas.

sebab itu, kita lihat ramai anak muda merendahkan kereta mereka dengan memasang spring dan absorber sport kerana kenderaan lebih stabil, selain nampak cantik. {anda juga harus memberi penekanan kepada sistem absorber dan spring kereta, kerana jikalau kedua2 ini rosak, maka peratusan anda terbabas juga amat tinggi walaupun tayar masih baru}

my verdict:  kenderaan crv tersebut dibawa laju. kalau perlahan dalam 80kmj, kemungkinan jika berlaku kebocoran tayar, maka kenderaan masih boleh dikawal, kalau terlampau laju, natijahnya adalah amat buruk sekali.

jikalau anda membawa penumpang dengan anak2 kecil, terutamanya ada baby di dalamnya dan tingkap pula dibuka, maka harus berhati-hati dan berwaspada.

bagi sesiapa yang ingin mengisi gas nitrogen ke dalam tayar, kena cari mana2 kedai tayar yang ada menyediakan kemudahan ini kerana tidak semua kedai tayar ada mesin itu.  satu tayar isi hanya rm5 sahaja. empat tayar rm20. saya syorkan sekali isi gas nitrogen dalam tayar spare.

setiap kali anda refill di kedai tersebut tiada charge langsung.  jika anda sudah isi gas nitrogen, maka tekanan tayar anda akan dapat bertahan selama 6 bulan. tidak seperti mengisi angin biasa di mana2 pam minyak atau mana2 kedai tayar yang mana anda kerap mengisi angin dalam tempoh masa sebulan itu.

biasanya hanya mereka yang biasa berlumba kereta saja yang guna gas nitrogen.

gas nitrogen ini banyak mendatangkan kebaikan. ianya selamat untuk anda gunakan pada kenderaan yang anda guna setiap hari ke tempat kerja.

amacam bro? cepat sekarang, tukar angin tayar tu ke gas nitrogen! ingat orang tersayang.

0 comments:

Post a Comment