Thursday, January 31, 2013

jangan laju bro, kampung tak ke mana

31 januari 2013.

saya amat tertarik hati dengan slogan 'jangan laju bro, kampung tak ke mana' yang dipromosi oleh syarikat konsesi lebuhraya malaysia sempena cuti chinese new year tak lama lagi.  edaran poster dan stiker pada 2 februari nanti.

pastinya ramai orang akan balik kampung time tu tak kira cina, melayu, india atau mana2 bangsa.

memang betul, kampung tu tak kan ke mana, laju2 pun tak guna sebab pastinya hiway akan sesak di beberapa tempat.

justeru, bagi memastikan perjalanan yang agak 'perlahan' ini selesa, maka pastikan kereta anda siap dengan sistem hiburan dvd dengan touchscreen monitor, speaker dan woofer yang power, sudah cek semua tayar, sudah pastikan enjin semua ok. sistem brek dan absorber pun dalam keadaan terbaik.

sememangnya perjalanan jauh yang perlahan, ratusan kilometer membuatkan anda cepat mengantuk. sebab itu perlu ada sistem audio yang cukup power. anda juga boleh memilih sistem audio yang ada bluetooth yang menghubungkan telefon bimbit ke sistem audio, maknanya kalau bercakap di telefon tidak perlu lagi guna handsfree, hanya bercakap macam biasa dan perbualan akan kedengaran jelas di dalam kereta. maka, mata boleh fokus memandang ke hadapan. 

ini semua tiada masalah kalau anda memandu kereta yang ada ciri2 tersebut. namun, bagi pengguna kereta2 yang tiada ciri tersebut, apa boleh buat. cuma pastikan anda rehat secukupnya sebelum memulakan perjalanan yang jauh.

fokus itu amat penting. mata jangan meliar tak tentu hala, hanya tengok hadapan saja. jangan terlalu seronok nak balik kampung sampai hilang fokus. kawal stereng dengan baik dan sorotkan fikiran ke hadapan sambil mengenang kisah2 hidup. enjoy the journey.

sepanjang perjalanan, tentunya akan ada kereta yang provoke. biarkan saja lah.

kalau nak laju pun, saya nasihat tak usahlah. terkecuali jika kenderaan anda mempunyai enjin prestasi tinggi kerana biasanya kereta jenis ini datang dengan spesifikasi keselamatan yang cukup canggih.  kalau setakat model kereta yang biasa, cuma makeup body, tak usah lah kerana kereta tersebut ibarat tong kosong. laju saja boleh harap tapi kekukuhan body tiada, apatah lagi kurang ciri keselamatan.

saranan saya, jika hendak membeli kereta, timbang tara dahulu keadaan saiz badan anda dengan kenderaan tersebut. tidak sesuai jika bersaiz besar dan tinggi memandu kenderaan kecil kerana pastinya tidak selesa. faktor keselesaan itu sangat penting bagi mengelakkan rasa lenguh pinggang, rasa kebas kaki, rasa lenguh lutut, rasa ngantuk yang amat sangat dan pastinya mengurangkan rasa meradang jika berlaku kesesakan. 

seharusnya badan sentiasa mahu sihat dan segar semasa pemanduan jauh.  jikalau anda demam kuat sekalipun semasa memandu, maka percayalah semasa memandu kenderaan yang selesa dan sesuai dengan anda, maka anda tidak akan menyangka bahawa ciri-ciri kereta tersebut membantu anda meneruskan perjalanan, malah mendorong anda supaya dapat bertahan sehingga sampai ke destinasi. contoh, bagi kereta yang punya auto leveling headlight, rain sensor, drowsiness detection system, automatic braking, automatic turning, automatic parking, auto reading sms, auto redial, follow me light, paling tidak pun dengan lampu headlight yang cukup terang dan segala macam sistem elektronik akan menyebabkan anda kurang menggunakan tenaga.

tetapi, walau apa pun kereta yang dipandu, anda mesti cukup rehat dan ada tenaga untuk pemanduan balik kampung yang jauh.

pakailah cermin mata hitam dengan ciri polarized untuk mengurangkan rasa silau sewaktu panas siang hari. juga semasa perjalanan malam, boleh guna cermin mata khas untuk night driving yang berwarna kuning. cermin mata night driving ini membuatkan pemandangan waktu malam lebih cerah dan potong silau cahaya kenderaan lain sehingga anda boleh lihat mentol di dalam kereta itu (hebat bukan?).

ingat lah malang itu sangat tidak berbau. peluang kemalangan itu sentiasa ada jika kita alpa.  kematian itu memang di luar dijangka, tidak disangka-sangka sama sekali.

bagi muslim, baca ayat kursi sebelum mulakan perjalanan. bagi yang lain2, kristian, buddha, hindu, sembahyang dulu minta restu daripada lord masing2. 

yang penting adalah fokus. berhenti sekejap dan tidur jika ngantuk dan letih.

benarlah, kampung itu tak ke mana!!

0 comments:

Post a Comment