Saturday, January 19, 2013

sekolah-sekolah ku

19 januari 2013.

saya ni orang kampung. so, sekolah pun semua dekat kampung.

hari ini teringat lagu sekolah tapi tak begitu banyak kenangan kat sini, maklumlah hanya 2 tahun saja sebab ingatkan masuk aliran sains boleh la capai cita-cita nak jadi doktor medik, tapi tak kesampaian, mungkin sebab malas belajar masa spm.

sekolah saya yang terakhir form 4-5 tahun 1991-1992 di sekolah iskandar shah, jasin. sekolah ni memang di atas bukit. sekarang dah banyak bangunan baru. ini lah lirik lagu sekolahnyer.

Di atas puncak bukit yang indah
Dikelilingi pohon menghijau
Berdiri megah sekolah tercinta
Sekolah Iskandar Shah
Kami berjuang di segenap lapangan
Pelajaran sukan dan persatuan
Agar harum nama sekolah kami
Terkenal di seluruh negeri
Nasihat guru tetap tersemai di hati
Jasa ibu ayah disanjungi
Hingga kami di suatu masa nanti
Menjadi rakyat yang sejati
Kami berusaha dan terus berbakti
Demi agama bangsa pertiwi
Usaha Tangga Kejayaan kami
Berjanji tetap kami berjanji 2x

manakala tahun 1988-1990 masa form 1-3 saya bersekolah dekat dengan rumah, jalan kaki je. namun, masa tu sekolah ni takde lagu sekolah. sekolah menengah simpang bekoh. sekarang ni pun sekolah ni dah berubah wajah.

1987 - sekolah kebangsaan chabau, jasin
1985-1986 - sekolah kebangsaan sungai pelong, sungai buloh
1984 - sekolah kebangsaan sungai petani, kedah
1982-1983 - sekolah kebangsaan sungai pelong, sungai buloh
1981- tadika {entah tak ingat apa nama, tapi tadika inggeris}

2 tahun lepas saya ada cita-cita bila habis buat phd nak sambung buat post doctorate kat united kingdom seperti yang dijanji oleh pegawai dari kementerian pengajian tinggi pada mana2 pelajar yang buat phd di malaysia {mungkin juga ianya kata2 retorik untuk naikkan semangat} tapi kenyataan itu membuatkan saya teruja.  tapi sekarang sudah malas nak sambung.

sebenarnya banyak nak saya lakukan dalam hidup ni. pertama, contoh macam semalam saya sudah cetak naskah cara bagaimana hafal quran tulisan dr. abdul muhsin al qasim, imam & khatib masjid nabawi. so, saya nak tumpu pada satu hal ini saja. tak mau fikir benda2 lain. 

kedua, dalam pada masa yang sama, cita-cita tentang senarai kajian yang telah saya buat dulu tetap akan dilaksanakan.  contoh, saya dengan seorang kawan sudah berazam selepas tamat phd akan buat satu produk inovasi interaktif (semuanya sudah lengkap dalam kepala saya sekarang).  sebenarnya terlampau banyak senarai kajian yang telah saya tulis (to do list) dan semuanya menuntut untuk dilaksanakan. dan yang terbaru, saya terfikir tentang kajian gelombang azan yang suka saya nak kaitkan dengan corak iramanya yang boleh buat orang tertawan serta kaitan dengan pelancongan islam. terdahulu, telah ada kajian saintifik tentang solat oleh penyelidik um.

ketiga, kalau saya nak sambung belajar pun, mungkin hanya buat sijil ukur tanah separuh masa di politeknik sebab sekarang datang minat tentang hal2 ukur tanah.

tapi, biasalah, kadang2 kita cuma boleh berangan2 saja tapi hanya tuhan saja yang tau.

tapi, kalau tak sambung belajar selepas tamat phd pun tak apalah. elok juga saya belajar sendiri-sendiri. kira belajar juga.  dapat ilmu juga. yang penting kita praktik kan dan sumbang pada masyarakat, tolong anak-anak bangsa.

0 comments:

Post a Comment