Monday, January 28, 2013

mati depan mata

melainkan hanya tugas jururawat di wad kecemasan dan para doktor, orang2 dalam lain2 bidang kurang menyaksikan kematian di depan mata (terkecuali rakyat palestin, afghanistan dan mana-mana rakyat yang ditindas dengan zalim di dunia ini).  alhamdulillah kita boleh bersyukur kerana hidup di malaysia, negara yang aman damai di sebalik pertikaman lidah antara orang2 politik menjelang pru 13 nanti denga pengutaraan pelbagai jenis isu.

semalam adik saya yang bongsu balik kampung, kemudian dengan mak ayah datang ke rumah berjalan2.  sambil adik saya pegi swimming, mak pula cerita tentang adik saya yang baru 2, 3 hari lepas mengajar orang mengucap.

orang kemalangan motosikal, perempuan. berlumuran darah satu badan. setelah kakitangan wad kecemasan bertungkus lumus menyelamatkan nyawa beliau, namun akhirnya tuhan lebih sayangkan dia. maka di saat itu, doktor hanya menyuruh adik saya mengajar orang itu mengucap kalimah syahadah. akhirnya meninggal dunia. 

maka adik saya dengan beberapa nurse lain menguruskan jenazah itu sebaiknya, seperti membungkus jenazah, memasukkan kapas di hidung dan telinga, sebelum dihantar ke rumah mayat untuk mandi. ibunya yang sampai di hospital meraung, sambil2 itu dia ditenangkan oleh jururawat yang ada di situ.

betapa banyak kematian di depan mata yang disaksikan oleh adik. pengalamannya hidupnya cukup unik.

justeru, saya amat gembira dengan progress beliau yang maju dalam karier nurse [kerana saya yang bersungguh2 ingin beliau ambil pengajian nurse selepas spm]. mujur dia dengar kata.

di sebalik orangnya yang nampak biasa2, macam budak2, saya percaya pengalamannya di wad kecemasan yang 24 jam sibuk di hospital sungai buloh banyak meningkatkan semangat keberanian. selepas ini beliau akan bertugas di wad bedah pula, sebelum ini beliau di wad bersalin membantu ibu2 bersalin, seperti menyambut baby, mandikan baby baru lahir, menguruskan kematian baby tak cukup bulan, membersihkan uri dsb.

semoga dia akan lebih maju lagi dan sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi.

0 comments:

Post a Comment